Kajakken 27 september

28 september 2019 - Tofino, Canada

Na het vroege opstaan van gisteren sliepen we al om 22 uur gisteravond dus vanmorgen lekker uitgerust voor de kayaktoer. Op tijd in het centrum nog even koffie gedronken in de buurt en om 1015 uur naar het betreffende gebouwtje voor de toer. Daar aangekomen informeerde de mevrouw wat we het beste konden dragen. Omdat het vandaag prachtig weer was, hebben we de korte broek aangedaan, omdat je met in en uitstappen tot aan je knieën in het water stond. Verder wel een lekker fleecevest aan, want zo warm was het nou ook weer niet. Eerst uitgebreide uitleg hoe in en uit te stappen, hoe je moet sturen (voor degene die achter zit) en achteruit te gaan als dat nodig mocht zijn. Uiteindelijk het water op gegaan bij prachtig weer, ca. 15 graden met strak blauwe lucht. Heerlijk weer, normaal windje ook. Ging prima, we hadden snel de slag te pakken. Na zo'n uurtje varen aangekomen bij een stuk regenwoud op een eilandje hebben we daar een wandeling gemaakt met uitleg van de gids die mee ging. Wij op onze waterschoenen en in korte broek daar doorheen gelopen. Soms ook even door de modder. Er staan daar bomen van 500 tot meer dan 1000 jaar oud, best mooi om te zien en ook gelopen over die houten loop bruggen. Echt uitkijken waar je liep, soms ontbraken er wat plankjes nl. Toen tegen 2 uur weer in de kano, maar de wind was behoorlijk aangewakkerd inmiddels en  na even varen vond de gids dat het niet meer mogelijk was om terug te peddelen vanwege de wind en heeft ie overleg gehad met de baas dat we opgehaald moesten worden door een zodiac boot. We zijn dus weer op een klein eilandje daar aangemeerd, uit de kayak gegaan en gewacht tot we opgehaald werden. Dit komt zo'n twee keer per seizoen voor zei tie nog. Het water ging behoorlijk tekeer, dus het zou onbegonnen werk zijn geweest om terug te peddelen. Ik vind het jammer dat het zo eindigde, maar natuurlijk veiligheid voor alles, Jan vond het allemaal wel spektakel. De kajakken werden ook op de zodiac gebonden en zo weer terug gekomen. Het was wel een leuke ervaring in zo'n kajak. Zou best leuk zijn om dat eens in de Merwelanden te doen. Morgen naar Victoria voor 1 nacht, schijnt een leuke stad te zijn. Dus willen wel weer bijtijds opstaan. Zondag varen we dan weer met de ferry naar Vancouver voor de laatste 3  nachten. Wat gaat het snel when you're having fun. Tot morgen weer allemaal.